"En
tennbuckla och 150 spänn"
Att
dunka upp till Norrtälje första lördagen i juni tillhör livets goda
sidor. Alla regniga resor har för länge sedan bleknat bort och ersatts
av minnen från tidiga daggfärska morgnar där solen stiger mot en
klarblå himmel. Hojen spinner så där extra fint som den bara gör
när allt stämmer. Polarna runt omkring som har fullt upp med att
tygla sina vårystra hästar, sugna på action. Ytterfil på trean förbi
Mörby sjukhus, pådrag och nerlägg i backen. Långa gafflar på Shellmacken
i svackan upp mot Galoppbanan. Fulla trumpeter på fyran. Gäng på
gäng som matar på (this is a rolling show man!). Hojar vid sidan,
strokers på omkörning. Det ryter och sliter i lufthavet, vibrationer
som får fönstren att skallra och själen att spritta av glädje.
Det
är Norrtälje igen. Säsongen kan börja.
När
jag tänker efter har Custom Bike Show
och resan dit med själva chopperrörelsens berättigande att göra.
Hela 70-talet var som en enda lång demonstration för frihet. Frihet,
att till exempel få åka som man ville, att själv avgöra om det funkade
med 20 tum förlängt och utvinklat styrhuvud. Det blev total konfrontation
med en gråtung svensk byråkrati där en saknad framskärm ledde till
omedelbart polisingripande och dryga böter.
Men
första lördagen i juni gällde inga lagar, då skulle det åkas hoj,
helst barhuvat med fötterna famåt och öppna megafoner. Inga avkall
på principerna eller fega kompromisser. Ju vildare dess bättre.
Torskade man så torskade man. Det var insatsen man fick betala.
Men man kunde ju vinna också.
Den
rebellandan finns på något sett kvar. Själva resan blir en manifestation
för rätten att åka, skapa och deltaga i den här underbara världen
av customiserade motorcyklar.
Custom
Bike Show blev till det vattenhål som behövdes för att entusiasterna
skulle överleva de bistra tiderna från runt 1969, då max 35 graders
gaffellutning, obligatorisk bromstest, plus andra tvångsåtgårder
infördes. Dessa utmattningsförsök pågick fram till 1983 då det återigen
blev möjligt att besiktiga en renodlad chopper. Det kan tyckas motsägelsefullt
men under den tiden utvecklades svenskt hojbyggande till en rörelse,
och aldrig har det väl byggts mer extremt än under de åren. Det
var ingen idé att försöka blidka Svensk bilprovning därför fanns
inga begränsningar alls. Torskade man så torskade man.
Jag
minns första gången jag var där, vid Bolka 1972, klubbhuset var
inte mer än ett litet skogstorp. Det låg vid gamla vägen mot Kapellskär
och hade varit krog någon gång. TWIN CLUB stod det med handmålade
bokstäver på skylten ovanför dörren. På planen utanför stod choppers
på rad, kromade och moldade som droppar, färgsprakande som Jimi
Hendrix i högform. Det var andra året utställningen ägde rum. Och
det var fler choppers där än någon kunde fatta. Visserligen bestod
största delen av Ariel, Triumph och Bumsar med konstiga styren och
hembockade sissybars, men där fanns även ett 20-tal Harleys i rent
utställningsskick.
Visst
hade man sett choppers på Hot Rod Show i Marmorhallarna, showbikes,
som inte funkade enligt belackarna. Men här var dom livs levande,
med sitt fantastiska magiska ljud som förtrollade alla i dess närhet.
Redan
från början var grejen att för egen maskin åka med sin "showbike"
till utställningen och därmed bevisa dess berättigande, att det
verkligen funkade. Bevisa att det inte bara var ögonfägnad utan
en funtionell maskin som man byggt själv, a fucking piece of rollig
art, som man hade rätt att vara stolt över. Men frihetsresan fordrades
totalt engagemang för konsten och en ständig uppmärksamhet efter
snutbilar.
Andra
året kom jag dit för egen maskin, en Indian Army som jag renoverat
till civilt origianlutförande. Vinröd med randning i guld. Jag åkte
med Leif "Fritte" Nilsson från Lidingö som hade en radikalt
customiserad Indian Scout-stroker på nästan 900cc. Avgassystemet
var smitt som ett drakhuvud och fotplattorna var gjorda i vriden
fyrkant. Fritte var förövrigt en föregångare med värmeslinga i sadeln.
Han fick dock inget pris men själv kom jag helt oväntat på andra
plats i originalklassen. Fick en tennbuckla med gravering och en
tygpåse med 150 spänn i enkronor. Bucklan har jag fortfarande kvar,
väl synlig på skåpet. Den är jag mycket stolt över. Jag antar att
alla som genom åren blivit uppmärksammade med en utmärkelse från
Custom Bike Show känner sig hedrade, men kanske framför allt blivit
inspirerade att bygga vidare på den svenska traditionen.
Det
skulle dröja 23 år innan jag ställde ut igen. Den här gången hade
jag fått ihop min Hydra-Gliden rätt mulligt, tyckte jag själv, med
original Sportstersadel på låga fjädrar, vita däcksidor och genomgående
vita gummin. Den var riktigt glassig med pinstriping och original
fendertips. Tyvärr var Bosse Jensens Electra ännu mycket glassigare
med vit sadel, mer krom och värstinglack i lila, (som han säkert
lagt ner hundratals timmar på). Han vann klassikerklassen men jag
fick inte en enda röst. Det var ingen som hajade hur fin min hoj
egentligen var.
Sen
dess har jag hållit mig i bakgrunden. Men man vet ju aldrig, en
vacker dag ligger man väl där och skruvar som en idiot igen. Natten
före.
Twin
Clubs årliga evenemang är idag en väl förankrad tradition som har
full uppbackning av Norrtälje stad och dess näringsidkare. Custom
Bike Show har blivit vårt eget Daytona Beach. Men det ligger
ju så mycket lägligare till, denna roslagsidyll nere vid kanalen
under de lummiga träden i parken. Vad kan mäta sig mot skuggspelet
i lackeringarna just här? Vad kan vara bättre än att sitta på den
gamla vaxholmsbåten på andra sidan kanalen och avnjuta cermonin
på avstånd med en kopp fika? Väntan på prisutdelningen, Marlon med
hatten. Det är alltid lika häftigt att vara i Norrtälje, just den
här dagen.
Bengt
Aronsson |